Dagmar Pecková s tragikomedií Mistrovská lekce vyjede v březnu na tour po Moravě




Vypadá to, jako by dosáhla met, přetěžko posunutelných dál. Ve svém žánru si udržuje hvězdnou pozici, která jen potvrzuje její ohromný záběr. Může střídat hudební styly, ale vedle toho je Dagmar Pecková neskutečně aktivní. Vede hudební festival, napsala povídkovou knihu, ale má úspěch i jako činoherečka. Právě na slavnou divadelní hru Mistrovská lekce, kde má hlavní roli, se může těšit i publikum na Moravě. Na inscenaci, která přibližuje život slavné operní pěvkyně Marie Callas, zvou její tvůrci i pořadatelé 25. 3. do Třince, 26. 3. do Ostravy, 27. 3. do Nového Jičína a 28. 3. do Prostějova.

Koncem března vás čeká malé tour po severní Moravě s inscenací Mistrovská lekce. Jak byste inscenaci charakterizovala?

Mistrovská lekce byla autorem Terrencem McNallym napsána vzápětí po autorově návštěvě mistrovských kurzů Marie Callas v New Yorku. McNally se tam tehdy ocitl čirou náhodou a čistě ze zvědavosti. Hra velmi vtipně vypráví nelehký život operního úkazu 20. století divy a geniální pěvkyně Marie Callas. Během představení postupně chápeme její umíněnost a neústupnost k jejím studentům, kterým chce jen přiblížit, že vrcholná světová kariéra se rovná vrcholnému sportu. Nikdo vám nic nedá a vše si musíte vykoupit prací, slzami a potem.

Vzpomenete si ještě, jaké jste měla pocity, kde jste se předloni za roli Marie Callas ocitla v širší nominaci ceny Thálie?

Tak samozřejmě, že mě to velmi zalichotilo. To se zřejmě ještě žádné operní pěvkyni nestalo, aby byla nominována na ocenění za činohru. Notabene, když Maria Callas byla moje první velká činoherní příležitost. Velmi si této nominace vážím, když si uvědomím, kolik tisíc hereček na ni každoročně čeká.

V této činoherní inscenaci hrajete titulní roli, ale kdo se ve hře ještě objevuje?

Moji “žáci”. Adepti operního pěvectví, kteří přicházejí na mistrovské kurzy ne aby se od světové pěvkyně něco přiučili, ale aby dokázali, že jsou nejméně tak dobří jako ona. A samozřejmě narazí, protože je diva během pár minut stačí srazit na kolena a nasměrovat je k pokoře. V této hře je zajímavá konstelace: dosud operní pěvkyně Pecková hraje velkou, ryze činoherní roli, plnou několikastránkových monologů a skuteční herci a herečky zpívají během večera obtížné operní árie. Publikum se směje až slzí a najednou se děj zlomí v dramatickou situaci a mnozí pak pláčí skutečně.

Kteří vaši kolegové v inscenaci Mistrovská lekce ještě hrají a tudíž i zpívají?

Malvína Pachlová, Jarmila Vlčková a Veronika Bajerová velmi vtipně ztvárňují postavy mladých pěvkyň a Petr Mikeska, režisér inscenace a můj mentor hraje tenoristu se všemi klišé, které k tomuto oboru prostě patří.

O pěvkyni Marii Callas je i nedávno uvedený film, kde ji představuje Angelina Jolie. Určitě jste film viděla, a proto by mě zajímal, co na film říkáte a jak se vám líbila Angelina Jolie?

Ten film je něco úplně jiného než naše divadelní hra. Zachycuje samotu a poslední dny velkého člověka, které jsou smutné a smířlivé. Odchod ze života, kde kdysi byla vášeň, nádherný hlas, kterému Maria dala vše, a obrovská cílevědomost. A když chtěla žít a milovat jako normální žena, tak to její osud vzal jako zradu. Angelina dala této roli hodně. Je naprosto uvěřitelná. Myslím, že postavu a poslání filmu, který nechtěl být pompézním životopisem, pochopila naprosto správně.

Koncem loňského roku vám vyšla povídková kniha, která se mi hodně líbila. Jaké jsou ohlasy a budete ve psaní pokračovat. Určitě máte spoustu dalších zážitků i z poslední doby…

Moje prvotina se skutečně setkala s velkým úspěchem. Vůbec jsem to nečekala. Samozřejmě, že zde nejsou zachyceny úplně všechny zážitky z mého života. Bylo by o čem psát, ale teď mám před sebou spoustu jiné práce… tak snad časem zase něco napíšu.

Pokud vím, tak úspěšnou Mistrovskou lekci čeká letos po několika letech na jaře derniéra, jenomže vy máte už další činoherní představení…

Scenárista a spisovatel Marek Epstein pro mě a mladoboleslavské divadlo napsal hru Milena, která měla premiéru koncem minulého roku. Je o české novinářce a spisovatelce Mileně Jesenské. Myslím, že je to pro mě opět skvělá příležitost. Stejně tak moje činoherní role v různých operních představeních Národního divadla Praha, které se postupně uskutečňují na všech třech scénách Národního divadla. Stravinského Vypravěč v oratoriu Oedipus Rex na scéně Národního divadla, Ariadna na Naxu Richarda Strausse na scéně Stavovského divadla, kde roli Haushofmeistra dělám v němčině a v červnu bude na prknech Státní opery premiéra Reimannova Leara, kde opět v němčině budu ztvárňovat roli blázna. V podstatě Shakespeare v němčině. Neustále je co objevovat. Jen se tomu člověk nesmí bránit.

Jste neustále akční a neusínáte na předloňských vavřínech. Je pravda, že i vaše dcera už taky zpívá? A taky operu?

Moje dcera předně studuje předposlední semestr bakaláře na Univerzitě Bauhaus ve Výmaru, obor architektury. Zpívání má jako hobby a je to dobře. Dala se do kupy se studenty jazzového oddělení Hochschule für Musik ve Výmaru, založili kapelu a experimentují. Dorothea píše texty, někdy i muziku. Baví jí to. Kam ji vrhne život se uvidí

Robert Rohál

Foto archiv Dagmar Pecková

Fotogalerie