Madrid zakázal sdílené koloběžky, Praha naopak testuje, jak zlepšit parkování
Operátoři koloběžek v Madridu byli zaskočeni razantním zákazem provozu na území města, který nečekaně vyhlásil starosta v září tohoto roku. Operátoři totiž nedokázali městu zajistit správné parkování sdílených koloběžek a poskytnout data o jejich využívání. Madrid tak následuje negativní trend, který se objevuje v evropských metropolích jako Paříž či Barcelona. V Praze se naopak testuje technologie ParkedByMe, která umožňuje bezpečnější a efektivnější parkování sdílených kol a koloběžek. Tento projekt podpořilo EIT Urban Mobility, iniciativa Evropského inovačního a technologického institutu (EIT) – orgánu Evropské unie.
Situace v evropských ale i českých městech je velmi různorodá. Ve Španělsku, Německu či Belgii je běžné, že operátoři sdílených kol a koloběžek města musí získat licenci či povolení k provozování svých služeb. To městům umožňuje mít jejich provoz pod kontrolou kvůli bezpečí svých obyvatel a zároveň využívat příjmy z licencí pro své potřeby.
V České republice se ke sdíleným prostředkům mikromobility staví města různě. Někde se jde cestou memoranda a spoléhá se na proaktivní přístup obou stran. V Hradci Králové, kde se vybíraly poplatky za jednotlivá parkovací místa , se nakonec po krátké době návratu koloběžek TO-MI electro město rozhodlo tyto prostředky stáhnout a povolit pouze sdílená kola. V Plzni naopak vyhrazená parkovací místa doposud nebyla stanovena. Než bude vyhlášen výsledek výběrového řízení na nové operátory, obyvatelé mohou využívat sdílená kola značky KolemPlzně.
Operátor KolemPlzně také přijal pozvání testovat se svými koly technologii vysoce přesného parkování na Praze 7. „Sdílená kola jsme v Plzni zavedli, protože v tom vidíme smysl a chceme pomoci s rozvojem městské cyklistiky. A proto nám dává smysl spolupracovat při testování v rámci projektu ParkedByMe. Chceme, aby se sdílená mobilita rozvíjela a tomu rádi pomůžeme,“ říká Hynek Horák, zakladatel KolemPlzně.
Technologický projekt ParkedByMe představuje technologii vysoce přesných Bluetooth senzorů, díky které je možné ve městech vymezit s přesností na centimetry konkrétní prostor pro parkování sdílených kol, elektrokol a elektrokoloběžek. Díky ParkedByMe tak lze „uklidit“ města od nesprávně zaparkovaných sdílených dopravních prostředků a zajistit, že ulice jsou bezpečné pro všechny obyvatele. Navíc zvyšuje schopnost poskytnout městu přesná a aktuální data o parkování kol a koloběžek.
Pilotní projekt je aktuálně testovaný v Praze 7, kde byly ve spolupráci s Odborem dopravy vytipované vhodné lokality. V těchto 25 pilotních místech byly nainstalovány vysoce přesné Bluetooth senzory a zkalibrovány parkovací zóny, na kterou reagují sdílená kola a koloběžky. Používání sdíleného dopravního prostředku není možné ukončit, dokud se nenachází v přesně vymezené parkovací zóně.
V Praze se aktuálně připravuje regulace sdílených kol a koloběžek, na které se podílí Technická správa komunikací, Magistrát hlavního města Prahy a Operátor ICT. Výzkumná organizace PowerHUB, která projekt ParkedByMe vede, v předchozích letech zorganizovala pro zástupce měst několik odborných workshopů na téma, jaké jsou možnosti a dobrá praxe při nastavování pravidel spolupráce mezi městy a operátory sdílených kol a koloběžek.
„Jsme samozřejmě k dispozici pro společnou debatu mezi operátory a městy. Věříme, že sdílená mikromobilita je dobrým příkladem bez-emisní dopravy poslední míle ve městech, často překypujícími auty. Dlouhodobě sbíráme poznatky z oblasti mikromobility napříč Evropou a rádi přispějeme dobrou praxí,“ doplňuje Pavel Chroust, Vedoucí inovací v organizaci PowerHUB.
ParkedByMe, jako nejmodernější řešení správního parkování kol a koloběžek od norského startupu SparkPark, zaujal ministra dopravy Martina Kupku na konferenci URBIS – The Smart Cities Meetup v Brně, či hejtmanku Středočeského kraje Petru Peckovou na pravidelné konferenci FutureCityTech v Říčanech.
Pilotní projekt je realizován ve spolupráci české výzkumné organizace PowerHUB, norského startupu SparkPark, španělské foresightové organizace FACTUAL, za podpory Evropské unie prostřednictvím EIT Urban Mobility.