Mezinárodní porota vybrala vítěze soutěže Diploma Selection




Designblok ocenil evropské talenty v rámci desátého ročníku soutěže Designblok Diploma Selection. O vítězích rozhodly nezávislé odborné poroty v novém složení v čele s prezidenty. V kategorii produktový design zvítězila absolventka německé Burg Giebichenstein Kunsthochschule Halle Sophia Reissenweber s projektem „Break-Up Lab“ postaveném na biotechnologickém rozkládání polyesteru a jeho následné recyklaci. Za nejzdařilejší módní práci označila porota diplomovou práci Nizozemky Nouky Rous, absolventky ArtEZ University of Arts v Arnhemu. Ve své kolekci „But by Reflection“ Rous zkoumala cítění sebe sama v kontextu společenských očekávání feminity. Do letošního ročníku se přihlásilo 197 absolventů z 63 evropských univerzit z 11 zemí, včetně zástupců z Česka a Slovenska, a do finále se probojovalo třicet nejlepších. Vyhlášení proběhlo v sobotu 5. října 2024 v Lobkowiczkém paláci na Pražském hradě. Vítězové obou kategorií obdrželi finanční odměnu 4000 EUR od partnera soutěže Ploom a možnost samostatné prezentace na následujícím ročníku Designbloku. V rámci slavnostního večera také představily nové kolekce módní designérky Natálie Nepovímová a Barbora Rosa.

Cílem soutěže pořádané ve spolupráci s organizací EUNIC Cluster ČR je ocenit tvorbu nejtalentovanějších evropských diplomantů v oboru produktového a módního designu. „Diploma Selection oslavila desetileté výročí svého trvání. U jejího vzniku stál Designblok a EUNIC společně s Velvyslanectvím Nizozemského království. Od počátku byl stanoven jasný cíl: oslovit vysoké školy a akademie v Evropě, sebrat přihlášky jejich diplomantů a poté ukázat 30 nejlepších finalistů v kategorii módy a produktového designu v Praze na Designbloku. Chtěli jsme podpořit mladé designéry, kteří jsou na začátku své kariéry, kdy se rozhoduje o jejich budoucnosti. Klíčem k prestiži soutěže se stalo nejen renomé Designbloku a to, že za soutěží stojí EUNIC Cluster – tedy velvyslanectví a kulturní instituty z celé Evropy –, ale především fakt, že v porotě soutěže zasedají osobnosti, které jsou pro evropskou designovou scénu zásadní. Designérky a designéři tak mají možnost setkat se s lidmi, kteří jim mohou v kariéře poradit a pomoci,“ uvedla ředitelka festivalu Designblok Jana Zielinski a doplnila: „Jsme nadšeni, že se cíle soutěže podařilo naplnit. Děkujeme všem partnerům, díky kterým se soutěž může konat a díky kterým mohou začínající designéři snáze nastartovat svou vysněnou cestu za prací v oboru, který milují.“

Po několika letech došlo k úpravě fungování mezinárodních porot. V obou kategoriích byly ustaveni předsedající členové, zodpovědní za složení poroty a hlasovací proces. V čele poroty produktového designu stanula Tulga Beyerle, ředitelka Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg, která je výrazným hlasem odborných porot Designblok Diploma Selection od samého počátku. Porotu dále doplnili: Evelien Bracke, kurátorka Design Museum Gent; nezávislý kurátor a umělecký ředitel Atelier LUMA Jan Boelen; ředitel Kunstgewerbemuseum / DESIGN CAMPUS, Státní umělecké sbírky Drážďany Thomas Geisler; a nezávislá kurátorka, filmařka a profesorka na HEAD–Genève Alexandra Midal. Porotu módního designu letos sestavil umělecký ředitel, nezávislý brand stratég a novinář Jan Králíček. Na hodnocení se dále podíleli: designérka a profesorka Liběna Rochová; módní kritik a novinář Sotiris Kaberis; designér a ředitel designu pro značku Bottega Veneta Krzysztof J. Lukasik; a brand stratég a expert na komunikaci v oblasti módy Alexandre Malgouyres. Všichni finalisté před prezentacemi podstoupili trénink prezentačních dovedností vedený kreativním stratégem nizozemské agentury HTNK Anilem Gezmenem.

„Různorodost představených projektů nám dokazuje, jak široký záběr má designérská disciplína v dnešní době – hledá odpovědi na více či méně urgentní otázky světa a společnosti a snaží se nacházet komplexní a efektivní řešení,“ uvedla k vyhlášení vítězů Tulga Beyerle. Porotu produktového designu nejvíce zaujal projekt „Break-up Lab“ Sophie Reissenweber, který řeší konec jednoho emocionálního vztahu: vztahu textilie s jejím předešlým majitelem. Za pomoci biotechnologických procesů lze obsah polyesteru v použitých textiliích rozložit a takto získané složky pak přeměnit na umělou hmotu, která je biologicky rozložitelná. Jde o recyklaci jednoho typu vlákna do druhého. Estetický a funkční potenciál takového oblečení prezentovala Reissenweber na dvou příkladech, které jsou výsledkem procesu cirkulární recyklace. K víteznému projektu Bayerle dodala: „Od rešerše přes vědecké zkoumání, po vývoj konceptu, jeho prezentaci a komunikaci, Sophia odvedla vynikající práci. Jde příkladem a ukazuje, čeho design může dosáhnout holistickým přístupem. Designérka pečlivě zvažovala, odkud použité materiály pocházejí a kam směřují, a přitom vždy myslela na cirkulární ekonomiku a nacházela vysoce inteligentní řešení.“

Na druhém místě se umístil absolvent ženevské University of Applied Sciences and Arts Emile Demerliac. 29letý francouzský designér a audiovizuální umělec propojil v projektu své dlouhodobé zkušenosti s operním zpěvem a kultivací uměleckých a designových způsobů myšlení. Projekt „PIPES HAVE THEIR WAYS“ je zvukový stroj, který potřebuje více lidí, aby hrál. Jde o infrastrukturu zvuku, která se skládá ze změti hadic, interaktivních částí a PVC trubek. Pro jeho užívání není zapotřebí žádných hudebních znalostí a každá jeho aktivace je sama o sobě jedinečnou zvukovou performancí, která spojuje lidi. Propojením procesu stavění varhan s metodami DIY („do it yourself“) vzdává toto dílo poctu dějinám techniky stejně jako lidské kolektivní inteligenci, která je schopna s nimi volně improvizovat. Na třetím místě se umístila svítidla „LYFT“ Romana Freynhofera z New Design University v St. Pölten. Svítidlo bylo navrženo pro bytové prostory. Jeho minimalistický vzhled a vynalézavý klip na kabel vychází z výtahové technologie, a toto inovativní řešení umožňuje vést elektrické napájení skrze jeden jediný kabel, který současně umožňuje posuvné polohování těla lampy. Intuitivní systém nabízí rychlé nastavení intenzity a teploty světla.

Na mole pak porotu nejvíce oslovila přehlídka nizozemské designérky Nouky Rous. Absolventka univerzity ArtEZ v Arnhemu v kolekci „But by Reflection“ zkoumá cítění sebe sama v kontextu společenských očekávání ohledně feminity. Kolekce se zabývá momentem, kdy se člověk postupně stává sám sebou. Ze zbytkových materiálů vytvořila křehké skulptury, z nichž ochranné ulity a transparentní zranitelnost odpadávají jako nepotřebný kokon. „Móda je postavena na příbězích. Na tomto konkrétním nás zaujalo, že jej oděv dokáže vyprávět sám o sobě, bez nutných vysvětlivek. Rous vnímá módu jako prvek politického a performativního umění. Ceníme si jejího udržitelného způsobu získávání látek i dokonalých forem, které jsou navzdory různorodosti materiálů velmi koherentní,“ odůvodnil volbu poroty Sotiris Kaberis.

Na druhém místě se umístil absolvent Královské akademie umění v Haagu Peter Wertmann, který se ve své diplomové kolekci „Lost Product of Society“ pokusil zachytit podstatu arktického a antarktického průzkumu, ale také kontrast mezi širou, otevřenou krajinou a ukázněným životem ve vymezeném prostoru. Třetí místo obsadil student Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze Aleš Hnátek, jehož projekt Wardrobe zkoumá principy italského uměleckého hnutí Arte povera a filozofie wabi-sabi.

Vítězové obou kategorií obdrželi finanční odměnu 4000 EUR od partnera soutěže Ploom a výherci prvních, druhých a třetích míst mají možnost samostatné prezentace na následujícím ročníku Designbloku. Slavnostním ceremoniálem v Lobkowiczkém paláci provázela kreativní producentka Českého rozhlasu Veronika Ruppert. Předávání cen za účasti mezinárodní poroty a hostů i široké veřejnosti doprovodily dvě módní přehlídky. Kolekci „Forget-Me-Not“ představila vítězka Designblok Diploma Selection Natálie Nepovímová a Barbora Rosa představila svou novou capsule kolekci.

26. Designblok představil 236 designérů, studií, firem a zahraničních hostů. Největší přehlídka designu a módy ve střední Evropě proběhla od 2. do 6. října 2024 na Pražském hradě, v Muzeu Prahy, Bastionu Florenc, Uměleckoprůmyslovém museu a na dalších lokacích po Praze. Výstava Art House v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze pokračuje do 20. října, výstava Bóda Horák: Biosféra do 28. října 2024. Více informací najdete na designblok.cz.

Seznam VÍTĚZNÝCH projektů:

PRODUKTOVÝ DESIGN:

  1. Sophia Reissenweber – Break-up Lab / Burg Giebichenstein Kunsthochschule Halle
  2. Emile Demerliac – PIPES HAVE THEIR WAYS / University of Applied Sciences and Arts, Geneva
  3. Roman Freynhofer – LYFT / New Design University, St. Pölten

MÓDNÍ DESIGN:

  1. Nouka Rous – But by Reflection / ArtEZ University of the Arts, Arnhem
  2. Peter Wertmann – Lost Product of Society / Royal Academy of Art, The Hague
  3. Aleš Hnátek – Wardrobe / Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
Fotogalerie