Chci rapem malovat obrazy, říká umělec ATM Benny




Benjamin Balzar, známý pod uměleckým jménem ATM Benny, je 20letý pražský rapper, producent a zakladatel labelu ATM-WWD. Skrze své debutové solo album ME & MYLOW se vypořádává s náhlou ztrátou otcovského vzoru a s tím spojenou existenční krizí. ATM Benny stojí nejen za zvukovou identitou alba, ale i za jeho kompletním vizuálním doprovodem. Oba prvky se prolínají a fungují tak v dokonalé symbióze.

Benjamin vyrůstal v rodině, která ho od mala vedla k hudbě. Už ve věku 3 let se začal učit hrát na klavír a bicí. U klavíru zůstal a plně se mu věnoval na hudebním gymnáziu na Žižkově pod vedením Lukáše Klánského. Fascinoval ho rukopis Chopina a způsob, jakým k němu jeho hudba promlouvala – uvědomil si tak, že vlastní autorská tvorba je směr, kterým se chce ubírat. V klasické hudbě ale nenacházel potřebnou svobodu experimentovat, a tak se ve svých 14 letech začal věnovat hudební produkci.

Svoji uměleckou dráhu započal v roce 2021 kolaboračním albem 2UO, na kterém pracoval společně s Adamem Vohánkou. I přes jeho krátké působení na tuzemské scéně si už stihl zahrát po boku etablovaných jmen, jako jsou např. Shimmi, badfocus, Lancey Foux nebo BADBOY BERLIN. Po ztrátě nevlastního otce začal pracovat na svém prvním sólovém albu s názvem ME & MYLOW, ve kterém nacházel útočiště a bezpečný prostor pro reflexi svých emocí. „Celý umělecký proces byla moje forma úniku před realitou a depresemi, které se u mě v té době prohlubovaly,“ vysvětluje.

Projekt je syrovou intimní zpovědí, kterou chtěl mít ATM BENNY pod kontrolou a chránit ji od vnějších vlivů. Nejen, že se sám postaral i o mix a mastering, ale stojí také za celou vizuální stránkou alba. Naučil se vytvářet 3D animace a díky jednoduchým, jak sám říká, „cheesy“ aplikacím v mobilu si sám vytvořil veškerou doprovodnou grafiku. Finální 3D objekty volně plují ve vzduchoprázdnu, což je i pro samotný počin klíčovým prvkem. Cover alba nakonec zdobí 3D scan Benjaminova pokoje, ve kterém celý projekt vznikl, čímž jen podtrhuje intimní rozměr desky.

„Album si hodně hraje s kontrastem lidskosti a technologie, celé je zasazené do počítačového světa,“ konstatuje ATM BENNY. Inspiroval se přístupem islandské zpěvačky Björk, která se svým albem Homogenic záměrně distancovala od jejího tradičně „zemitého“ zvuku a směřovala k futuristickým a technologickým prvkům. Zvuk Benjaminova nejnovějšího počinu ME & MYLOW zároveň reflektuje nárůst jeho ADHD, což se odráží především v odvážné fúzi žánrů. Slyšet můžeme prvky breakbeatu, samply klavírních preludií a výrazné experimentování s polohou a úpravou hlasu. Sám nedokáže říct, pod jaký žánr jeho hudba vlastně spadá. „Škatulky jako rapper nebo producent jsou tísnivé, omezují mě. Nikdy nechci sklouznout do bodu, kdy půjde moje tvorba snadno ohraničit jedním slovem,“ dodává na závěr.

Pro rok 2024 plánuje 20letý hudebník release alba s názvem PRESSURE, které bude volným pokračováním desky ME & MYLOW. S pražským multiinstrumentalistou vystupujícím pod jménem badfocus ho pak čeká tour po Indii. ATM BENNY nám tak dává jasný signál, že tohle je jen začátek.

Foto: Benedikt Renč