Arthouse Hejtmánek nabídl v aukci Fillovo Zátiší se samovarem, Janáka, Muchu, Drtikola i Vojkůvku




Prodejem obrazu Zátiší se samovarem Emila Filly z roku 1913-1914 vydraženým za 15 190 000 korun vyvrcholila v úterý 14. června aukce v Arthouse Hejtmánek v Praze 6 – Bubenči. Znovuobjevený obraz se nacházel mnoho let v soukromé sbírce v Itálii. Aukčních rekordů se dočkali Pavel Janák, Richard Teschner, Michal Gabriel, Libor Vojkůvka, Michal Škapa či Anton Hartinger.

Aukce se uskutečnila živě i online a nabídla celkem 237 děl ze 16. – 21. století z oblasti výtvarného umění, starožitností i designu. Ceny jsou už uvedeny s aukční přirážkou.

Vedle Filly se napínavá bitva strhla také o černo-bílý kubistický čajový a kávový servis z roku 1911 od Pavla Janáka: vydražen byl nakonec za 930 000 korun a překonal tak teprve půl roku starý autorský rekord, který Janák držel právě u Hejtmánků. Vysoké konečné částky -  558 000 korun - dosáhla i červeno-bílá kubistická váza (před rokem 1914) Vlastislava Hofmana.

Staří mistři, moderna i umělci spojení s Ukrajinou

V kolekci starého umění vynikala velkoformátová manýristická malba Alegorie dokonalé lásky (1. polovina 16. století) od vlámského malíře Vincenta Sellaera. Prodala se za 930 000 korun. Květinové zátiší, brilantní malba vídeňského malíře Antona Hartingera z roku 1836, dosáhlo v autorském rekordu ceny 682 000 korun.

Z kvalitních děl z poloviny 19. století zaujalo například Dostaveníčko od Josefa Navrátila a poté i Noc ve skalách od Augusta Bedřicha Piepenhagena – oba obrazy byly vydraženy shodně po 161 200 korunách. 

Nový autorský rekord ve výši 396 800 korun si připsal Richard Teschner za uhrančivé plátno Sabat (1907).

Tvorbu domácích avantgardistů zastupoval například Bedřich Feuerstein, jehož akvarel Průhled na moře s lodí (1920) dosáhl sumy 186 000 korun. Obraz Předjaří (okolo roku 1920) od Zdeňka Rykra vystoupal na 235 600 korun.

Z trvale žádané české moderny zaujal například Jan Bauch. Za jeho Zátiší se džbánem a hrozny (1928-29) vydal vítězný dražitel 682 000 korun.

Z charitativní aukce děl umělců, jejichž život či dílo bylo spojeno s Ukrajinou, našla nového majitele Toskánská krajina (1927) Natalie Gerken-Rusové (93 000 korun) a dvě kresby Ivana Ajvazovského z poloviny 19. století (22 320 korun a 50 840 korun). Tato díla byla vydražena na pomoc ukrajinským běžencům bez aukční přirážky.

Mucha, Šíma, Lada i Drtikol

Z prací na papíře se pozornost upínala k Sedícím půlaktu (1929) od Alfonse Muchy. Bravurní Muchovu kresbu ležérně opřené krásky získal nový majitel za 682 000 korun. Vzápětí vyvolávaná minimalistická kresba Pařížanka (1928) Josefa Šímy skončila na 1 054 000 korunách. Zájem byl i o kresbu Na poli (1938) od Josefa Lady. Prodána byla za 682 000 korun. 

Dražitelé si nenechali ujít ani tři práce Františka Drtikola, k nimž patřil i originální negativ na skleněné desce. Za 806 000 korun tak byla prodána fotografie Výkřik (1933) zachycující vedle polonahé křičící modelky i její stín, připomínající řvoucí sfingu.

Úspěšného prodeje dosáhl slovenský umělec Cyprián Majerník s obrazem Don Quijote de la Mancha z roku 1944 (483 600 korun). Na aukci zaujal i Endre Nemes, umělec židovského původu, jemuž se přes Prahu podařilo během druhé světové války emigrovat do Švédska. Jeho obraz Intriky (1950) získal dražitel za 471 200 korun. 

Kvalitně bylo zastoupeno i české umění 60. let 20. století. Licitovalo se například o objekt Diktátor (1963) sochaře Aleše Veselého (372 000 korun) nebo o obraz Chlapec v červeném baretu s velkým okounem (1961-62) od Oty Janečka (1 178 000 korun).

Rekordní Gabriel, Škapa a Vojkůvka

Nový autorský rekord v tuzemské aukci si v Arthouse Hejtmánek připsal sochař Michal Gabriel za sochu Kmen (2006) prodanou za 1 364 000 korun. Hned poté dražené dílo Zvíře (2019) – šelma vytvořená z laminátu a žaludových čepiček - dosáhlo částky 620 000 korun.

Z generace současných umělců zaujal i Michal Škapa, autor spojený s českou graffiti scénou. Jeho obraz Epos o Gilgamešovi (2021) byl prodán v novém autorském rekordu za 124 000 korun.

Rekordní prodej si připsal také naivista a umělecký solitér Libor Vojkůvka. Rozměrné plátno Jonáš aneb Zpět ku kořenům (2013) spojující hyperrealistickou malbu s imaginací a autorovou typickou ironií dosáhlo sumy 1 860 000 korun.  

www.arthousehejtmanek.cz

Fotogalerie